Ariana | Blogger | X X X X

poniedziałek, 6 maja 2019

"HARDA HORDA" - ANTOLOGIA OPOWIADAŃ


Autor: Ewa Białołęcka, Anna Kańtoch, Milena Wójtowicz,          Agnieszka Hałas, Aleksandra Janusz, Martyna Raduchowska, Aleksandra Zielińska, Marta Kisiel, Magdalena Kubasiewicz, Aneta Jadowska, Anna Nieznaj, Anna Hrycyszyn
Tytuł: Harda Horda
Rok Wydania: 2019
Wydawnictwo: SQN
Ilość stron: 500
Ocena: 8/10
Przez czysty przypadek dowiedziałam się, że wydawnictwo SQN Imaginato wydaje zbiór opowiadań pod tytułem "Harda Horda". Jestem niesamowicie szczęśliwa, że miałam możliwość przeczytania tak intrygującej książki. Zaraz po skończeniu jej, mogłabym opisać dzieło jako 'bajaderka'. Dlaczego? Powodów jest kilka. Zacznę od tego, czym jest ta "Harda Horda".

Dzieło SQN to zbiór 12 zróżnicowanych opowiadań, napisanych TYLKO przez kobiety. Co nie oznacza to, że książka jest tylko dla płci pięknej. Uważam, że każda osoba powyżej 15 roku życia, znajdzie coś dla siebie. Długo zastanawiałam się, czy książkę powinien przeczytać czytelnik poniżej tej granicy i stwierdzam, że nie. Część opowiadań może go nudzić albo po prostu nie zrozumie przekazu.

Na pewno interesuje Was, kogo w tej antologii przywitamy. Przeczytamy opowiadania między innymi Agnieszki Hałas, Anety Jadowskiej, Anny Kańtoch czy też Martyny Raduchowskiej, Mileny Wójtowicz i wiele, wiele więcej.

To, co mnie na dzień dobry zachwyciło to okładka. Po pierwsze, twarda oprawa. To wielki plus dla takiego tomiszcza. Fakt, nie lubię przeginać z dbaniem o książki, ale rozlatujące się kartki to też nic dobrego. Po drugie, grafika na okładce posiada małe elementy z każdej z opowiadań, tworząc majestatyczną poezję dla oczu. Ciemną okładkę świetnie przełamują białe napisy oraz czerwony grzbiet. Dla srok, poszukujących pięknych okładek — ta książka super wygląda na półce.



W książce znajdziemy wszystko to, co kochamy w książkach. Od zróżnicowanych uczuć — od miłości poprzez smutek, samotność po złość, odrzucenie i nienawiść — po gatunki literatury — autorki przywitały nas z różnymi odnogami fantastyki, literaturą grozy, czarnej komedii po wspomnienia i wątki kryminalne. Dlatego też, powyższe dzieło nazwałam 'bajaderką'. Bez bicia mogę się przyznać, że z dwa razy otarłam potajemnie łzę ze wzruszenia. To są opowiadania, które zostają na dłużej w naszych sercach.

Nie będę kłamać, że każde opowiadanie w antologii mi przypadło do gustu, ale spokojnie powiem, że większość została w moim sercu. Co więcej, za pomocą takich opowiadań, jeżeli nie jesteście pewni, czy owa autorka pisze ciekawie, to świetny pomysł, by przeczytać i sprawdzić, czy styl pisania, historia i bohaterowie, to to, co lubicie najbardziej. Przyznam się bez bicia, że kilkoro z autorek były dla mnie zagadką. Gdzieś tam je słyszałam, coś o nich wiedziałam, ale nic nie przeczytałam. Teraz wiem, że muszę nadrobić zaległości.

Każde opowiadanie posiada świetne ilustracje, które są genialnym dopełnieniem do historii. Spokojnie mogę stwierdzić, że "Harda Horda" to jedna z najlepszych dzieł SQN wydana w roku 2019 - pomimo tego, że dopiero marzec jest. Naprawdę trudno będzie im przeskoczyć to dzieł.

Książka, którą mogę polecić każdej osobie. Czyta się naprawdę szybko, aż momentami żałuję, że to tylko jeden tom. Gdzieś w sercu, mam nadzieję, że takich książek będzie z każdym rokiem coraz więcej. Jeżeli lubicie opowiadania, ciekawych bohaterów, nietuzinkowe pomysły i historie, które nie raz rozerwą wam serce na strzępy - "Harda Horda" jest dla Was. 12 tak zróżnicowanych opowiadań, że na pewno, każdy z Was coś znajdzie dla siebie.


5 komentarzy:

  1. Jestem ciekawa czy takie opowiadania przypadły by mi do gustu :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie czytałam, ale czeka na półce. Mam nadzieję, że też mi się spodoba, na co są duże szanse - cenię większość autorek z antologii, a pozostałych po prostu jeszcze nie znam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna polecajka, ja też sadzę, że warto ten zbiorek przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa książka :) Jak uda mi się znaleźć czas to ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń